Filma “39 soļi” – ielūkojamies klasiskajā kino

filmu-klasika

“The 39 Steps” (latv. “39 soļi”) ir Alfrēda Hičkoka 1939.gada trilleris. Galvenajās lomās Roberts Donats (spēlē galveno filmas varoni) un Madeleine Karrolla (galvenā sieviešu lomas atveidotāja). Filma ir balstīta uz 1915.gada piedzīvojumu stāstu ar tādu pat nosaukumu.

Sižets

Filmas sižets ir trillera cienīgu notikumu pilns. Filma sākas ar ainu ļaužu pilnā zālē, kur uz skatuves tiek pieteikts kāds interesants vīrs. Misters “Atmiņa” – cilvēks ar fenomenālu atmiņas kapacitāti. Ļaudis gan tiecas ņirgāties un vīram uzdot samērā muļķīgus jautājumus. Rezultātā skatītāju starpā izceļas konflikts. Izskan šāviens, skatītāji panikā bēg. Galvenais varonis ir saticis īpatnēju sievieti, kura ir satraukta un viņas uzvedība ir pat ļoti amizanta.

Interesanti, ka filma beidzas ar tādu pat sižetu, kā iesākas. Atkal skatītāju pilna zāle. Tiek pieteikts tas pats gudrais Misters “Atmiņa”. Ričardam ir pamatotas aizdomas, ka šim vīram ir sakars ar “39 soļiem”. Ričards uzdod trāpīgu jautājumu viedajam vīram – “Kas ir 39 soļi”. Uz to saņemot konkrētu atbildi, ka tā ir spiegu organizācija, kas ievāc informāciju. Organizācijas līderis nevar pieļaut šādu izpļāpāšanos un kungu uz vietas nāvējoši sašauj. Tomēr viņš mirstot paspēj atklāt organizācijas noslēpumu. Tieši viņš ar savu fenomenālo atmiņu visu laiku ir bijis organizācijas informācijas glabātājs.

Mizanscēna

Redzami ļoti daudzi elementi, kas uzsvēra filmas būtību, konkrēto ainu drūmo noskaņu vai spriedzi. Visspilgtākā noteikti bija epizode ar bēgšanu nakts vidū aitu aplenkumā. Nakts, ļoti uzstājīgi, slāpējot jeb kuru bēgšanas troksni blēj aitas, kas ielenkušas auto. Visur bieza, knapi caurredzama migla. Galvenie varoņi metas bēgt un viņiem tas izdodas vien noslēpumainā nakts aizsega dēļ. Šeit kā galvenais specefekts izmantota biezā migla. Viņi atrodas dziļi laukos, visapkārt koki un krūmāji.

Tāpat iespaidīga bija aina ar galvenā varoņa bēgšanu no braucoša vilciena. Šeit noteikti ir vērts pieminēt arī pirms tam notiekošo pakaļdzīšanos vilcienā. Skanot asinis stindzinošai, trillera cienīgai mūzikai, galvenais varonis bēg no policistiem veikli pārvietojoties pa vilcienu un izvairoties no fonā esošajiem cilvēkiem – citiem pasažieriem un vagonu apkalpotājiem. Tipiski, ka policisti arī šeit attēloti samērā neveikli, viņi knapi kust un nespēj bēgli notvert.

Filmā pārsvarā izmantotas centrētas kadru kompozīcijas. Filmai nevar izvērtēt krāsu dramaturģiju – filma ir melnbalta. Toties ir diezgan plaši pielietotas skaņas, mūzika un skaņu efekti.

Klasika, kas jāredz ik vienam kino lietpratējam

Filma ir veidota ievērojot klasiskus kanonus. Šeit nav meklētas īpašas sensācijas ar gaismām vai kameras stāvokli. Filmai ir klasisks, vienots, ieturēts stils, kas padara saprotamu filmas vēstījuma domu, laiku un telpu. Tiek reprezentēta cēloņsakarību un notikumu ķēde – viss notiek secīgi un loģiski. Skatītājam nav jālauza galva un jāmēģina izprast notiekošais. “39 soļi” ir trilleris. Jau ar to skatītājs saprot noteiktu formulu, kas būtu jāsastop filmā. Šeit pavisam noteikti ir trillerim atbilstoša struktūra, ko vēlas redzēt skatītājs, kas izvēlējies noskatīties šo filmu.

Trilleris, kaucošas riepas… Ar to atgādināšu, ka pienācis laiks mainīt sava auto riepas. Pamazāk jāsāk iegādāties ziemas riepas, bet vasaras riepas noglabāt nākošajai vasarai. Mainām riepas – lai sākas rindas pie auto servisiem!

Iesakām izlasīt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *